tirsdag den 15. maj 2012

Kammerjunkere

Når nu ikke sommeren vil komme til os, må vi jo lave den selv! Jeg fik lyst til at bage noget (som det sker så tit) og kastede mig over kammerjunkere. Jeg har ledt efter en opskrift, som ikke indebærer at skære de næsten bagte kager over og bage dem igen... Det er for besværligt. Jeg faldt over denne opskrift fra bogen Magiske Måneder af Helle Schjønning. Og de er ret gode:


250g blødt smør
125 g sukker
1 vanillestang
1 æg
1 dl mælk
500g mel
1 spsk bagepulver
(revet skal af en øko-citron hvis man lyster)

Dejen kan med fordel røres på maskine. Den rulles til pølser på ca. 1,5cm i diameter og stilles på køl.

Der skæres ca. 0.5 cm stykker af og disse placeres på en bageplade og trykkes let flade.


De bages ved 170 grader varmluft i ca. 15min og bliver dejligt sprøde. Mine blev dog lidt store, så jeg tror jeg vil lave dem lidt mindre næste gang.


Her får du også lige opskriften på den letteste koldskål der findes. Opskriften er fra min mormor og byder således på udefinerbare mængder af sukker og vanille (opskriften er overleveret mundtligt til min mor og så videre til mig: Lidt mere end en stor grydeskefuld sukker, et tyndt lag vanille drysset over... etc...) Ja, jeg har forsøgt at veje mens jeg lavede den:

ca. 65g sukker
ca. 5g vanille
1 liter kærnemælk
1dl mælk (i mormors opskrift er det en kvart piske, men det er simpelthen for voldsomt!)

Det er det hele. Det skal bare røres sammen og hvile på køl en times tid.

Kammerjunkere kan forresten også bruges som en lille gave til nogle usædvanligt hjælpsomme naboer ;-) Og så kan man jo lave en kæmpe portion (denne giver ca. 150stk) og fryse de små dej-pølser til en dag man har tid til at bage. God fornøjelse....


Ingen kommentarer:

Send en kommentar