mandag den 10. oktober 2011

Barnedåb

Så fik jeg endelig mulighed for at prøve nogle nye ting: at modellere en elefant, at bruge bogstav-udstikkere og en ny mousse.

Dette blev resultatet:


Anledningen var lille Jeppes dåb. Jeppe er min kusines vidunderlige lille dreng.

Jeg har endnu engang lært noget nyt: Det kan være nødvendigt at lade fondanten tørre lidt, inden man bygger en elefant op. Min udgave var rigtig fin inden jeg gik i seng, men næste morgen havde elefanten indtaget en noget tilbagelænet position. Dens krop kunne ikke holde til hovedets tyngde og derfor sank den lidt sammen. Men den er da meget sød alligevel:-) Og som et første forsøg synes jeg faktisk den er rigtig flot.


Jeg lavede selvfølgelig også blomster og jeg er blevet svært glad for min nye veiner. Den laver altså bare nogle skønne blomster. Jeg har malet dem lidt for at gøre dem lidt mere livlige:



Da jeg lavede bogstaverne troede jeg aldrig jeg ville få dem hele på kagen. De var så skrøbelige at der skulle adskillige forsøg og en ødelagt pensel til at lave dem. Men efter de tørrede blev de meget mere medgørlige! Det var dejligt at erfare. Jeg skal bestemt bruge dem en anden gang.

Kagen var chokoladekage med mandler og fyldt med hindbærmousse og appelsin/passionsfrugt mousse. Opskriften er fra en eller anden blog, som jeg har glemt navnet på. Men hvis du læser dette, så tak for en fremragende opskrift. Den kommer her:

10 blade husblas
8  passionsfrugter
1 ½ dl friskpresset appelsinsaft
2 spsk friskpresset citronsaft
1 liter piskefløde
7 spsk florsukker
korn fra en stang vanilie
Læg husblas i blød i koldt vand i ca. 10 min.
Del  passionsfrugterne i halve og skrab saft og kerner ud, tilsæt frugtsaften og blend det til det er jævnt, si de sorte kerner fra.
Pisk fløden til et let skum sammen med florsukker og vaniliekorn. Tag husblassen op af vandet med det vand der hænger ved, smelt det i vandbad og afkøl det.
Kom husblas i frugt saften når den er afkølet og vend den letpiskede fløde i blandingen.
Stil på køl 5-6 timer og moussen er klar til at lægge i en kage.
Jeg lavede en halv gang af denne opskrift og der var rigeligt til en hjerteform på 31cm.


Til selvsamme dåb havde min mor kreeret denne skønne kransekage, og den var helt sikkert også deeelicous. Velbekomme!



Ingen kommentarer:

Send en kommentar