mandag den 13. juni 2011

Test kage

Så fik jeg endelig mulighed for at øve mig til jeg skal lave min egen bryllupskage. Det drejer sig om denne sukkersøde sag:


Det var for at prøve det der med at lægge kagerne oven på hinanden. Den består af chokoladebunde med lys chokomousse og hindbærmousse og jeg synes faktisk det gik rigtig godt. Den er lavet i 24, 18 og 12cm springforme og der er nok til ca. 30 pers.

Ting jeg har lært denne gang:
1. Fondant smelter altså når det er for varmt. Det er ikke bare noget folk siger!
2. Det tager ca. 6 timer for mig at smøre 3 kager op, betrække dem med fondant og pynte dem. (Pyh. Godt jeg havde lavet bundende i forvejen)
3. Hvis opsmøringen ikke bliver så pæn, kan man dyppe sin paletkniv i kogende vand og "smelte" den på plads.
4. Mine bunde er lige til den tykke side.
5. Kagefadet af tykt pap er faktisk stærkt nok til at bære en ret tung kage.
6. Jo højere en kage er, desto sværere er det at få fondanten til at ligge pænt!

Anledningen til kage-bage-hyggen var Margit og Henry's polterarbend. Tillykke til jer!! Og tak til min mor og far for pasning af Poden mens mor svedte i køkkenet (og hyggede sig helt vildt!)

3 kommentarer:

  1. Hvor er den fin :-)

    Mange hilsner
    Birthe

    SvarSlet
  2. Hvor er den flot, Rikke. Godt gået. #1 JA, fondant kan IKKE lide varmen eller for den sags skyld, fugtigt vejr. #3 Jeg "varmer" altid paletten op under kogende vand, tørrer vandet af=glatte kanter. #6 Overtrækker du ikke kagerne hver for sig? Måske har du ikke understøttet kagerne nok, hvis de "ændre" form?
    Jeg kan godt finde på at lave kagen i god tid før (bunde + fyld) pakke den ind og dagen før jeg skal pynte den, optø den natten over i køleskabet.
    Så sparer du en del tid og kan koncentrer dig om pyntning :-)

    SvarSlet
  3. Hej Kageunivers. Tak for din kommentar. Jeg har overtrukket kagerne hver for sig, men den lille på toppen er lidt højere end de andre, og det var lige som om der var lidt for meget fondant omkring bunden? Måske var det fordi stykket jeg rullede ud var for stort??

    SvarSlet